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Helter Skelter

 
 

"How we always wanted to play the Beatles,
but you were afraid to hear!"


  Berlin Philharmonic Hall - Feb.2007                                            Photos : jazzimage.de

Far removed from any thoughts of over-used and much-abused revival-projects, an idea germinated in Chemnitz and Berlin; combine the unique music of the Beatles with contemporary improvised music.
The songs' inspired melody lines are the perfect foundation on which to build this new music project. It is an amazing thing for Beatles songs to burst forth on-stage. Clear melodies and crisp improvisations intertwine.
The Beatles would have been even more successful when they had had Joe Sachse as guitarist. He is playing here at the peak of his form, on the edge of his outer limits ...

Helmut "Joe" Sachse
One of the most original and intriguing guitarists in jazz. Studied at the Franz Liszt College of Music (Weimar, Germany). Solo concerts throughout Europe. Three solo albums. Has worked and recorded with, among others Conrad Bauer, Peter Brötzmann, Jack Bruce, George Lewis, John Marshall, Charlie Mariano, E. L. Petrowsky, Baby Sommer ...

Ernst Bier
Studied with Billy Brooks, Vernell Fournier and Elvin Jones. Lived from 1982 through 1987 in New York. Worked with Mack Goldsbury, Perry Robinson, Attila Zoller, Ed Schuller, Simon Nabatov, Gary Valente, Walter Norris, Bill Bickford, Conrad Bauer, Reggie Moore, et al ...

 


 

What the press has to say:

Jazzwerkstatt Nr. 3   THE ART OF THE DUO

Joe Sachse & Ernst Bier

15. Februar 2007 im Kammermusiksaal der Philharmonie Berlin.

Der E-Gitarrist Joe Sachse und der Schlagzeuger Ernst Bier kommen sympathisch unprätentiös daher. Entsprechend unverkrampft ist ihr Ansatz. Eine Hommage an die Beatles gilt zwar gemeinhin als populistisch und damit als Igitt! Aber ihnen geht es nicht um das Herunterspielen der zu genüge bekannten Beatles-Hits. Sachse und Bier machen sich über die alten Gassenhauer her, um sie lustvoll in kindlich frecher Weise zu zertrümmern und auf ihre eigene Art wieder zusammenzusetzen. Dabei verlieren sie keine Zeit damit, Pausen zwischen den einzelnen Stücken einzulegen, vielmehr werden die Riffs und Melodien solange bearbeitet wie sie halten um dann ohne zu zögern zum nächsten Thema überzugehen. Der Impulsgeber ist hier der äußerst flinke und erfinderische Joe Sachse. Ernst Bier bleibt ihm aber stets auf den Fersen und hält Sachses Eskapaden gerade noch im Zaum. Zwischenzeitlich geht allerdings schon mal etwas zu Bruch. HERE COMES THE SUN bekommt einen wilden, perkussiven Mittelteil vepasst bevor man doch noch zur Melodie zurückfindet und I AM THE WALRUS mutiert zum ohrenbetäubenden und berauschenden Gejaule. Der Titel ihres Programms HELTER SKELTER (zu Deutsch: HOLTERDIPOLTER) ist also gut gewählt. Das treibt die eine oder andere reifere Dame aus dem Saal, macht den anderen aber einen Riesenspaß, denn das kracht auch mal und rockt, dass die Funken sprühen.

Bei allem subversiven Witz dieser Musik kann dies natürlich nur auf Grundlage von Melodien gelingen, die wirklich jeder nachpfeifen kann. Stets bleibt die Spannung zwischen dem Vertrauten und den Sprüngen ins Unbekannte erhalten. Versöhnlich fällt die Zugabe aus: Am Bühnenrand auf dem Fußboden sitzend spielen Sachse auf der ausgestöpselten E-Gitarre und Bier mit den Besen auf dem Fußboden trommelnd YESTERDAY bevor sie sich lachend gegenseitig auf die Schenkel klopfen.

                                                      Jürgen Sprave, The Jazz Pages

 

We can celebrate this music sitting comfortably in our living rooms listening on our high-end stereo sets,
as Ernst Bier slams the beat home like some rock drummer, and Sachse incites his guitar to clatter, rattle, and screech, even when a song like "My Guitar Gently Weeps" seems to call for exactly the opposite. Sometimes Joe Sachse blows on the flute while he beats on parts of the guitar's body. Respectfully dismantle and then re-assemble the music, and then sell the guitar teacher as the punch-line - ever since he played "Round About Mittweida", this has been Sachse's understanding of jazz.
But those who know Bier and Sachse can imagine Ernst Bier grinning behind the drum set as Joe Sachse, with his impressive eyebrows, winks at jazz history. Between us, jazz is occasionally strange, childish, and, in a lovely way, peculiarly folksy
                                                                                      DIE WELT

Smooth, tender sounds, humor, and a rustic resonance
Guitarist Joe Sachse's and drummer Ernst Bier's live-recorded homage "Helter Skelter - Beatles Forever" is a recent release. The musical ideas of the lads from Liverpool have in the meantime taken on a folk-like aura. The way the duo grabs hold of theses ideas is refreshing: they transform the pieces into scarcely recognizable jazz gems - gems that never go against the grain of the originals. Listen, for instance, to "Within You Without You" and the way they dig out the drama that the Beatles had buried under a series of catchy riffs.
                                                                    Freie Presse/Chemnitz

 
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2002
Tribesmen - Cry me a river
Beatles Forever

 


mail: ernst.bier(at)jazzdrumming.de
 

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